Dünyadaki insanların “o”nun yokluğunda` “o”nu arayacak kişilerin sayısı beklide bir elin parmaklarını bile geçmeyecek` dünyada tek isteği` iyi bir evlilik sonrasında karısı ve çocuklarıyla mutlu bir hayat sürme gayesinde olan bir insan. Sadece paranın huzur getiremeyeceği gibi gerçek mutluluğun peşinden giden` hayatını sevdiği kadınla birleştirip 3 ay sonrada “babalık” mertebesine yükselecek “sıradan” bir vatandaş. Juan Oliver doğacak çocuğu ve karısına bakabilmek için biran önce işe başlamak istemektedir` Juan gardiyandır` bu genç adam işbaşı yapmasına bir gün kala çalışacağı hapishane hakkında biraz bilgi almak ve diğer gardiyan arkadaşları ile azda olsun kaynaşmak için iyi bir fırsat olarak görmektedir` ve işbaşı yapmadan bir gün önce çalışacağı hapishaneye gider. Çalışma arkadaşları ile kısa bir tanışma faslı geçirirken biranda tavandan kafasına bir şey düşer ve bilincini kaybeder. Tam bu sırada hapishanede bir isyan patlak verir` Juan’ın yanındaki gardiyanlar ne yapacaklarını şaşırırlar Juan’ı 211 numaralı boş hücreye bırakıp kellelerini kurtarmak için biran önce oradan sıvışırlar. Juan ayıldığında hapishane yerle bir olmuştur ve kendini tam bir kaos ‘ un içinde bulur. Juan kafayı çalıştırır ve buradan canlı çıkmanın tek çaresinin mahkum gibi davranmak olacağını düşünür` ve artık o bir mahkum rolü yapmaktadır. Filmin kısaca özeti böyle.
Son yıllarda Japon sinemasından sonra` İspanyol ve Fransız sinemasıda büyük bir çıkış içinde. İspanyol sineması 2007 yılında Rec ile getirdiği büyük başarısıyla` Fransız sinemasıda` Frontiere(s) / Sınırda (2007)` A L’interiuer / Inside (2007) ve Martrys (2008) gibi yapımlar Japon sineması ve Hollywood ‘ a şık taklalar attırmışlar. Ama şunu söylemek gerekki Celda 211 bir korku filmi değil` yinede başarılı yapımları sitede yayınlamak istiyorum. Yönetmen Daniel Monzon ‘ un ilk önemli eseri olan Celda 211 2009 yılında` İspanyol sinemasının en itibarlı ödülü olan “Goya” ‘ ya damgasını vurup bütün ödüllerin sahibi olmuştu. Hücre 211 ispanyada yılın en iyi filmi seçilirken` en iyi yönetmen ve en iyi erkek oyuncu dahil 8 ödül alarak adeta “Goya” ödüllerine ambargo koymuş.
Celda 211 filmi klasik bir hapishanedeki paklak veren isyanı konu alır gibi gözüksede filmi izleyen izleyici film bittikten sonra Hücre 211 ‘ in çok farklı konulara değindiğini aslında anlatılmak istenen klasik bir hapishane isyanını bastırmak olmadığı anlayacaktır. Hem konusu hem senaryo itibari ile` film ile ayrı olarak baştan aşağı ele alınması gereken bir yapım. Yönetmen Daniel Monzon ‘ un ilk önemli yapımı olan Celda 211 ‘ de en çok konuşulanlardan bir diğeride oyunculuk performansları. Yönetmen Daniel Monzon gibi oyuncu Juan Oliver ‘ ı canlandıran Alberto Amman ‘ ın yer aldığı ilk film olarakda göze çarpıyor. Alberto Amman ilk oyunculuk deneyimi olmasına rağmen bütün film boyunca farklı farklı karakterlere bürünerek ne kadar başarılı bir oyunculuk çıkardığını gösteriyor. Alberto Amman çok kaliteli bir oyunculuk çıkardığını ve filmdeki oyunculardan birisi daha varki` yönetmen Daniel Monzon ‘ un Alberto Amman (Juan Oliver) ‘ a verdiği bu başrol oyunculuğunu Lois Tosar ‘ ın Malamadre ‘ deki karakteriyle adeta kendisi yönetmene karşı çıkar gibi başrolü Alberto Ammann ‘ dan alıyor. Filmden sonra Luis Tosar ‘ ın o muhteşem replikleri bir çok izleyicinin diline dolanmış ve ancak bir mahkum bu kadar “iyi” bir insan olabileceğini` Alberto Amman ‘ ın film boyunca birden çok role soyunduğunu` ilk yönetmenlik deneyimi olan Daniel Monzon ‘ un kaliteli başarısı yıllara dilden düşmeyecek` şimdiden İspanyol bir “klasik” olduğunu söylersek` yanlış söylemiş olmayız.
Bütün insanlar hayatı boyunca gönüllü yada gönülsüz olarak` yada yapmak “zorunda” kaldığı seçimler neticesinde bir “taraf” olmak zorundayız Juan Oliver’da “başta” ne kadar bu tarafını belirlemiş olsada daha sonra hayatının ne kadar değiştiğine şahitlik edeceğiz. Hiçbir suçu olmayan bir insanın hayatı böyle dramatik birşekilde nasıl alt-üst olurki ? Yönetmen Daniel Monzon Celda 211 ‘ de` hapishanedeki yaşam koşulları hakkında kısa kısa göndermeleri ile` hapishane ortamı hakkında bize ufaktan bilgilerde vermeyi ihmal etmiyor. Filmdeki dehşet sahneleri az olsada` bunu vahşeti arttırarak bastırmayıda ihmal etmemiş.Yaşadığımız bu hayat hergün farklı farklı yeniliklere açık olduğu gibi sadece ufacık bir şeyin insanların hayatlarını nasıl değiştirdiğini Celda 211 filminde çok iyi anlıyoruz. Hücre 211` bir yükselen bir düşen grafiği ile merak unsurunu arttırıyor. Merak duygusunun yanında` baştan sona kadar düşmeyen temposuda film için göze batan artılardan birisi. Film birçok açıdan etkiliyor insanı` bazı yargı ve düşüncelerimizi yeniden gözden geçirmemize vesile olacak sarsıcı ve kaçırılmaması gereken bir yapım.
Bu yazıyı ilk olarak www.korkutr.com sitesinde şu adreste yayınladım.
Meydan Okuma -2
7 ay önce
0 yorum:
Yorum Gönder